Looking for the ideal form of environmental education in primary schools

Main Article Content

Kateřina Jančaříková

Abstract

The research presented in this article was created as part of an extensive research paper directed at environmental education at the first stage of elementary school education in the Czech Republic (children aged 6-11). The research paper was recently published as a Ph.D. thesis.The research was conducted using Grounded Theory and its Term Collection method among a group of selectively determined subjects. The result is a table listing all categories of educational goals, methods and prerequisites that should be ideally be included in the environmental education practice at the first-stage elementary school level. The list has been compared with the Eco-Teacher Eightfold (Ekopedagovo osmero), the Environmental Education Cross-cutting theme in the Environmental Education Framework Guidelines (Průřezové téma Environmentální výchova RVP ZV) and other documents existing in the Czech Republic. The results of the research can be used to sprout an expert discussion of targets, content, teaching conditions and aids, methods, and environmental education teacher (educator) competences. It served to create Methodological guidance for the Ministry of Education EVVO (October 2008). The results can also be used to create tools for evaluation or self-evaluation in environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Jančaříková, K. (2009). Looking for the ideal form of environmental education in primary schools. Envigogika, 4(1). https://doi.org/10.14712/18023061.36
Section
Reviewed Papers

References

BUREŠOVÁ, K. (ed.) Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007. ISBN neuvedeno.

ČINČERA, J. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.

ČINČERA, J. Analýza průřezového tématu Environmentální výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Envigogika. 2009. 4, 1 [online] [Cit. 2009-03-10] Dostupné na www: http://envigogika.cuni.cz/index.php/cs/texty/20091

HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-33-8.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální výchova na prvním stupni ZŠ. Praha, 2008. 107 s. UK-PedF. Vedoucí disertační práce RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Přílohy disertační práce. Praha, 2008. 107 s. UK-PedF. Vedoucí disertační práce RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.

JANČAŘÍKOVÁ, K. Úcta k životu - jeden z cílů Environmentální výchovy v RVP a lze se s ní ve školní praxi vypořádat? Envigogika, 2/2007. Dostupné na http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/cs/inspirace/20072/104-ucta-k-ivotu-jeden-z-cil-environmentalni-vychovy-v-rvp-a-lze-se-s-ni-ve-kolni-praxi-vypoadat

LIBROVÁ, H. Pestří a zelení : Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno:Veronica, Hnutí Duha, 1994. ISBN 80-85368-18-8.

MÁCHAL, A. Ekopedagogovo osmero. In Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, Lipka, 2000. ISBN 80-902954-0-1.

STRAUSS, A., CORBIN, J. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. London, 1998. ISBN 0-8039-5940-0.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

WILKE, R. J. (ed.) Environmental education: Teacher Resource Handbook: A practical Guide for K - 12 Environmental Education. Thousand Oaks, California: Corwin press, First Printing, 1993. ISBN 0-8039-6370-X.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 2004.[on-line] [Cit. 3. 1. 2005]. Dostupné s komentáři na http://www.vuppraha.cz/.