Přínos badatelsky orientovaného vyučování (BOV) pro environmentální výchovu: Případová studie implementace BOV do výuky na ZŠ

Autoři

  • Renata Ryplová
  • Jarmila Reháková

DOI:

https://doi.org/10.14712/18023061.65

Klíčová slova:

badatelsky orientované vyučování v přírodních vědách (BOVB), environmentální výchova, interaktivní tabule

Abstrakt

Článek přináší výsledky pedagogického výzkumu analyzujícího implementaci tzv. badatelsky orientované výuky (BOV) do environmentální výchovy žáků ZŠ na příkladu tématu „Strom: Funkce v krajině a význam pro člověka“. Na principech BOV byl sestaven výukový program pro interaktivní tabuli, který byl ověřován v 7. třídách ZŠ. Následným didaktickým testem byl zjištěn pozitivní vliv aplikované BOV na stupeň znalostí v oblasti environmentální výchovy u testovaných žáků. BOV s využitím interaktivní tabule byla žáky velmi pozitivně přijímána a podnítila zájem o probíranou tématiku. Článek dále přináší stručnou charakteristiku a vymezení pojmu BOV, dále diskutuje přínos BOV pro environmentální výchovu a nastiňuje možnosti uplatnění BOV v tomto oboru.

Metriky

Metriky se nahrávají ...

Biografie autora

Renata Ryplová

V současné době působí na Katedře biologie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Kontakt: Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice

Jarmila Reháková

V současné době působí na Katedře biologie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Kontakt: Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice

Reference

CZESANÁ, V., MATOUŠKOVÁ, Z., HAVLÍČKOVÁ, V., ŠÍMOVÁ, Z., KOFROŇOVÁ, O., LAPÁČEK, M., BRAŇKA, J. & ŽÁČKOVÁ, H. Ročenka konkurenceschopnosti České republiky 2007 – 2008. Analýza. Část – kvalita lidských zdrojů. Národní observatoř zaměstnání a vzdělání NVF, Centrum výzkumu konkurenceschopnosti české ekonomiky, Praha. 111 s., 2009.

EASTWELL, P. Inquiry learning: Elements of confusion and frustration. The American biology teacher, 71 (5), 263–264, 2009.

EDELSON, D. C., GORDIN, D. N. &PEA, R. D. Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning through technology and curriculum design. Journal of the Learning Sciences, 10 (3–4), 391–450, 1999.

European Commission. Science Education NOW: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Luxembourg: Office for Officiel Publications of the European Communities 2007, ISBN 978 - 92 - 79 - 05659 - 8.

Forbes, C.T., Cory, T., Zint, M. Elementary teachers' beliefs about, perceived competencies for, and reported use of scientific inquiry to promote student learning about and for the environment. Journal of Environmental Education 42(1), 30 - 42, 2011.

HAMMOND, M., REYNOLDS, L., INGRAM, J.How and why do student teachers use ICT. Journal of Computer assisted learning 27(3), 191 – 203, 2011.

CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Příručka pro učitele a studenty učitelství., Brno: Paido. 1999.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.

JANOUŠKOVÁ, S. Environmentální výchova v RVP ZV. Metodický portál: Články [online] [cit. 2011- 12-04]. 2005 Dostupné na WWW:. ISSN 1802-4785.

JANOUŠKOVÁ, S., NOVÁK, J. & MARŠÁK, J. Trendy ve výuce přírodovědných oborů z evropského pohledu. Acta Facultatis Paedagiogicae Universitatis Trnaviensis, Ser. D, Supplementum 2(12): 129-132, 2008 [online] [cit. 2011-12-04]. Dostupné na WWW: http://pdfweb.truni.sk/katchem/ZBORNIK_2008/Janouskova_Novak_Marsak.pdf

MICHAELS, S., SHOUSE, A. W. & SCHWEINGRUBER, H. A.: Ready, Set, Science! Putting research to work in K-8 science classrooms. National Research Council. National Academic Press. Washington D.C. 220 s. 2008 [on line] [cit. 2011-12-04] Dostupné na WWW: http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=11882

OSBORNE, J.; DILLON, J. Science Education in Europe: Critical reflections. 2008. [on line] [cit. 2011-10-09]. Dostupné na WWW: http://www.nuffieldfoundation.org/science-educationeurope

Papáček, M. Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. In: PAPÁČEK, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi, 2010. Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice, 2010, 145 - 162. ISBN 978-80-7394-210-6.

REHÁKOVÁ, J. Strom: Funkce v krajině a význam pro člověka. Diplomová práce. Manuskript. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2011.

Stuchlíková, I. O badatelsky orientovaném vyučování. In: PAPÁČEK, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi, 2010. Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice, 2010, 129 - 135. ISBN 978-80-7394-210-6.

YE, Z.N., BARKER, S., ROWELL, P., REYES, P., ZHOU, J.Z., JENKINS, F., WANG, M., FUENTES, E.L. Globalization of science inquiry and education for sustainable development. MBE 2008: Asia - Pacific conference on mind brain and education, 108 - 112, 2008.

Stahování

Publikováno

31. 12. 2011

Jak citovat

Ryplová, R., & Reháková, J. (2011). Přínos badatelsky orientovaného vyučování (BOV) pro environmentální výchovu: Případová studie implementace BOV do výuky na ZŠ. Envigogika, 6(3). https://doi.org/10.14712/18023061.65

Číslo

Sekce

Recenzované články

Podobné články

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.