Odraz změny paradigmatu udržitelné městské mobility ve výuce na třech evropských univerzitách
DOI:
https://doi.org/10.14712/18023061.658Klíčová slova:
vzdělávání o udržitelné mobilitě, akademické vzdělávací programy, manažer mobility, znalosti a kompetence manažerů mobilityAbstrakt
V posledních několika desetiletích se rámec plánování městské dopravy výrazně změnil směrem k plánování udržitelné mobility. To přináší nové požadavky na vzdělávání dopravních odborníků. V článku se zabýváme budoucností akademického vzdělávání v souvislosti s těmito změnami na základě případových studií dvou prestižních technických fakult v Německu a Polsku a jedné společenskovědní fakulty v Česku, které nabízejí studijní programy související s plánováním udržitelné městské mobility. Použili jsme sebehodnotící dotazník, abychom zjistili, jak studijní programy připravují budoucí manažery mobility a jak studentům představují koncept udržitelné mobility. Naše výsledky ukazují, že stávající studijní programy nepokrývají všechny kroky tvorby plánu udržitelné městské mobility. Zjistili jsme několik nedostatků společných pro technické a společenskovědní fakulty, jako jsou znalosti a metody hledání konsensu, nástroje a přístupy monitorování a hodnocení a rozvoj měkkých dovedností (prezentační a komunikační dovednosti a techniky zapojení zainteresovaných stran).
Metriky
Reference
Banister, D., 2008. The sustainable mobility paradigm. Transport Policy, 15 (2008), 73–80, https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.10.005
Brůhová Foltýnová, H., Vejchodská, E., Rybová, K., Květoň, V., 2020. Sustainable urban mobility: One definition, different stakeholders’ opinions. Transportation Research Part D: Trans-port and Environment, 87(2020),102465, https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102465
Brůhová Foltýnová, H., Attard, M., Melo, S., 2018. Topical collection on the role of planning towards sustainable urban mobility. European Transport Research Review, 10 (2), 1-2, https://doi.org/10.1186/s12544-018-0310-z
Emberger, G., May A., 2017. Challenges in the development of national policies on trans-port. Eur. Transp. Res. Rev. 9 (2017), 55, https://doi.org/10.1007/s12544-017-0271-7
Gil, A., Calado, H., Bentz, J., 2011. Public participation in municipal transport planning pro-cesses – the case of the sustainable mobility plan of Ponta Delgada, Azores, Portugal. Journal of Transport Geography, 19 (2011), 1309–1319, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2011.06.010
Hambleton, R. 2006. Purpose and Collegiality in Planning Education: An International Per-spective. Journal of Planning Education and Research, 26, 107–117, https://doi.org/10.1177/0739456X06290936
Holden, E., Banister, D., Gössling, S., Gilpin, G., Linnerud, K. 2020. Grand Narratives for sustainable mobility: A conceptual review. Energy Research & Social Science. 65 (2020), 101454, https://doi.org/10.1016/j.erss.2020.101454
Hull, A. 2008. Policy integration: What will it take to achieve more sustainable transport solutions in cities? Transport Policy. 15 (2008), 94–103, https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.10.004
Jordová, R, Brůhová-Foltýnová, H. 2021. Rise of a New Sustainable Urban Mobility Planning Paradigm in Local Governance: Does the SUMP Make a Difference? Sustainability 2021, 13, 5950. https://doi.org/10.3390/su13115950
Krizek, K., Levinson, D. 2005. Teaching Integrated Land Use–Transportation Planning: To-pics, Readings, and Strategies. Journal of Planning Education and Research, 24, 304–316, https://doi.org/10.1177/0739456X04267731
May, A., Boehler-Baedecker, S., Delgado, L., Durlin, T., Enache, M., van der Pas, J.W. 2017. Appropriate national policy frameworks for sustainable urban mobility plans. Eur. Transp. Res. Rev. (2017) 9: 7, https://doi.org/10.1007/s12544-017-0224-1
Rupprecht, S., Brand, L., Boehler-Baedecker, S., Brunner, L.M., Colclough, A., Dragutescu, A., Horvat, M., Durlin, T., Werland, S., Rudolph, F., 2019. Guidelines for Developing and Imple-menting a Sustainable Urban Mobility Plan, Second Edition. Rupprecht Consult – Forschung & Beratung GmbH (editor)
Wu, Y.J., Lu, C.J., Lirn, T., Yuan, C. 2014. An overview of university level sustainable trans-portation curricula in North America and Europe. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 26, 27-31. https://doi.org/10.1016/j.trd.2013.10.006
Zhou, J., Schweitzer, L. 2012. Transportation Planning Education in the United States: Lite-rature Review, Course Survey, and Findings. Transportation Research Record, 2109(1), 1-11. https://doi.org/10.3141/2109-01
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2024 Hana Brůhová Foltýnová, Rosemarie Baldlauf, Udo Becker, Regine Gerike, Fabian Heidegger, Radomíra Jordová, Daniel Kaszubowski, Kristýna Rybová, Lucie Vavrová

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Vydávání časopisu probíhá v souladu s českým právem, zvláště Tiskovým zákonem 46/2000 Sb. a
Autorským zákonem 121/2000 Sb. a také zákony Evropské Unie. V souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, v platném znění, je držitelem práv k publikovaným textům vždy jejich autor/ka. Časopis má pouze právo užít text ve smyslu jeho rozšíření prostřednictvím své tištěné i elektronické formy s ohledem na ustanovení § 12 odst. 4 písm. b) autorského zákona.