Rámec pro zlepšení kurikula ve školách v Evropě

Autoři

  • Laima Galkute Vytauto Didziojo Universitetas, Lithuanian National Commission for UNESCO
  • Detlev Lindau Bank University of Vechta, Regional Center of Expertise Oldenburger Münsterland
  • Lukas Scherak Regional Center of Expertise Oldenburger Münsterland

DOI:

https://doi.org/10.14712/18023061.666

Klíčová slova:

vzdělávání pro udržitelný rozvoj, vzdělávací cíle, kompetence udržitelnosti, domény učení, taxonomie SOLO

Abstrakt

Rozvoj kompetencí žáků a pedagogů je považován za nezbytný předpoklad odpovědného jednání podporujícího udržitelný rozvoj. V tomto Rámci se vychází z příslušných dokumentů UNESCO a Evropské komise, jejichž cílem je poskytnout strategický kontext a koncepční zázemí, a dále stanovit výsledky učení, které je třeba ve škole rozvíjet. Požadované výsledky učení spadají do kognitivní, sociální a emocionální oblasti a týkají se i chování; všechny tyto aspekty jsou důležité pro holistické vzdělávání. Transdisciplinární témata spojená s Cíli udržitelného rozvoje poskytují vhodnou půdu pro rozvoj kompetencí – tím, jak jsou uchopeny v různých školních předmětech na jedné straně, a jak sledují cíl podpořit autentické, hodnotově podložené jednání na straně druhé. K hodnocení rozvoje takto založených kompetencí lze použít taxonomii SOLO (Structure of Observed Learning Outcomes), která popisuje postupně stoupající úrovně výsledků učení, jichž žáci/studenti dosahují, přičemž důraz je kladen na rostoucí komplexnost. Předložený Rámec by měl být flexibilním vodítkem, které lze využít k proměně kurikula směrem ke kompetenčně pojatému a transformativnímu vzdělávání, a to dle podmínek dané země.

Metriky

Metriky se nahrávají ...

Publikováno

14. 11. 2023

Jak citovat

Galkute, L., Lindau Bank, D., & Scherak, L. (2023). Rámec pro zlepšení kurikula ve školách v Evropě. Envigogika, 18(1). https://doi.org/10.14712/18023061.666

Číslo

Sekce

Inspirace

Podobné články

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.