Natural science textbooks for the fourth grade and their text difficulty

Main Article Content

Libuše Hrabí

Abstract

This paper presents findings regarding an assessment of the difficulty of text in six current Czech natural science textbooks for the fourth grade. The textual analysis was carried out according to a modified Průcha method. The results indicate that textual difficulty varies in the textbooks examined (19 - 31 points).Textbooks published by the Alter, Fortuna and SPN publishing companies are suitable for teaching in the fourth grade.

Article Details

How to Cite
Hrabí, L. (2012). Natural science textbooks for the fourth grade and their text difficulty. Envigogika, 7(2). https://doi.org/10.14712/18023061.322
Section
Reviewed Papers

References

HRABÍ, L. 2005. Hodnocení obtížnosti učebnic přírodopisu. Olomouc, 121 p. Habilitační práce na UP Olomouc.

HRABÍ, L. 2008. K problematice obtížnosti učebnic. In KNECHT, P., JANÍK, T. et al. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, p. 177-187.

HRABÍ, L. 2009. Biology textbooks of Fraus publishing company and their text difficulty. e-Pedagogium, vol. 9, n. 1., p. 31-37.

HRABÍ, L. 2010. Natural science textbooks for the fifth grade and their text difficulty. e-Pedagogium, vol. 10, n. 1, p. 28-33.

MAŇÁK, J., KNECHT, P. 2007. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 141 p.

MIKK, J. 2000. Textbook: Research and Writting. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 426 p.

OLECHOWSKI, R. 1995. Aspekte der Schulbuchforschung. Erziehung und Unterricht, 1995, vol. 145, n. 4, p. 266-270.

PLUSKAL, M. 1996. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Olomouc, 152 p. Habilitační práce na UP Olomouc.

PRŮCHA, J. 1997. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 279 p.

SHEPARDSON, D., PIZZINI, E. 1991. Questioning levels of junior high school science textbooks and their implication forlearning textual information. Science Education, , vol. 23, n. 9, p. 50-52.

SIKOROVÁ, Z. 2004. Výběr učebnic na základních a středních školách. Ostrava: PdF OU, 150 p.

STINER, A. 1992. Science textbooks and science teaching: from logic to evidence. ScienceEducation, 1992, vol. 76, n. 1, p. 1-16.

VRÁNOVÁ, O. 2008. The most frequent types of tasks in Czech biology textbooks.

e- Pedagogium, 2008, vol. 8, n. 1, p. 78-83.

JURČÁK, J. et al. 1996. Přírodověda pro 4. ročník. Olomouc: Prodos, 71 p.

KHOLOVÁ, H., HÍSEK, K., KNOTKOVÁ, L., KNOTEK, J. 1995. Přírodověda 4, Praha: Alter, vol. 1. 58 p.

KOMANOVÁ, E., ZIEGLER, V. 1996. Přírodověda 4. Praha: Scientia, 125 p.

KVASNIČKOVÁ, D., FRONĚK, J. 2001. Přírodověda pro 4. ročník. Praha: Fortuna, 93 p.

MLADÁ, J., PODROUŽEK, L. et al. 2003. Přírodověda pro 4. ročník. Praha: SPN, 79 p.

NOVOTNÝ, A.. et al. 1999. Přírodověda 4. Praha: Alter, vol. 2. 54 p.

ŠTIKOVÁ, V. 2007. Přírodověda 4. Brno: Nová škola, 56 p.

Most read articles by the same author(s)