Waste competition - sorting or recycling?

Main Article Content

Dagmar Vašutová
https://orcid.org/0000-0002-3205-2839

Abstract

The implementation of environmental education with the help of outdoor education has been common in recent years. There is already a consensus in the main idea that characterizes both terms: learning about nature, learning for nature and learning in nature (Palmer and Neil, 2003; Donaldson and Donaldson, 2013). Both environmental education and outdoor education appear in the school curriculum in many places, both horizontally and vertically, from preschool to undergraduate education. A topic that resonates in this area for a long time is waste. These aspects are the reason for the realization of the Waste competition, in which our students participate as organisers in cooperation with the Sluňákov Ecological Centre and primary or lower secondary school students as participants. The main topic of the last few years has been waste recycling. The paper evaluates the competition participants´ knowledge of the main concepts accompanying waste: "waste sorting" and "recycling". It focuses on the occurrence of confusion between these terms and the impact of the outdoor event on the clarification of waste terminology.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Vašutová, D. (2023). Waste competition - sorting or recycling? . Envigogika, 18(1). https://doi.org/10.14712/18023061.659
Section
Reviewed Papers
Author Biography

Dagmar Vašutová, Palacký University

Palacký University in Olomouc, Faculty of Education, Department of Biology

References

Adkins, C. (2002). Outdoor, experiential, and environmental education: Converging or diverging approaches?. ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools, AEL.

Čapek, R. (2021). Moderní didaktika Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, Grada.

Činčera, J. (2013a). Paradigmatická proměna domácího pojetí environmentální výchovy. Pedagogika, 2, 182-197. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/files/2013/08/Pedag_13_2_Paradigmatick%C3%A1_%C4%8Cin%C4%8Derat.pdf

Činčera, J. (2013b). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha, VS Tisk.

Činčera, J., & Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11(2). Dostupné z: https://doi.org/10.14712/18023061.533.

Činčera, J. & Kroufek, R. (2021). Metodika hodnocení environmentální gramotnosti žáků. Dostupné z: https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi/$FILE/OFDN-Metodika_hodnoceni_ekogramotnosti-20210415.pdf.

Donaldson, G. W. & Donaldson, L. E. (2013). Outdoor education a definition. Journal of Health, Physical Education, Recreation, 29(5), 17–63. https://doi.org/10.1080/00221473.1958.10630353

Dvořáčková, S., Rypl, J., & Kučera, T. (2018). Vztah českých žáků k výuce neživé přírody: postoje, znalosti a nejrozšířenější miskoncepce. Geographia Cassoviensis, 12(2), 133-145.

Hejnová, E. (2020). Miskoncepce týkající se animismu aneb je atom živý?. Biologie-Chemie-Zeměpis, 29(3), 21-33. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2020.3.3.

Hofmann, E., Svobodová, H. & kolektiv (2021). Terénní výuka na PdF MU Podpora využití technologií a realizace výzkumných aktivit v pregraduálním vzdělávání budoucích učitelů. Brno, Masarykova Univerzita.

Jakrlová, J. & Pelikán J. (1999). Ekologický slovník – terminologický a výkladový. Fortuna, Praha.

Jeronen, E., Palmberg, I., & Yli-Panula, E. (2016). Teaching methods in biology education and sustainability education including outdoor education for promoting sustainability - A literature review. Education Sciences, 7(1), 1. https://doi.org/10.3390/educsci7010001

Jihlava. (2023). Jihlava. Odpadová olympiáda škol. https://www.jihlava.cz/odpadova-olympiada-skol/g-4280. (8. 2. 2023).

Kendall, S., Murfield, J., Dillon, J. & Wilkin, A. (2006). Education Outside the Classroom: Research to Identify What Training Is Offered by Initial Teacher Training Institutions. Berkshire, National Foundation for Educational Research.

Komunální ekologie (2023): Dnes je Mezinárodní den recyklace. https://www.komunalniekologie.cz/info/dnes-je-mezinarodni-den-recyklace. (12. 5. 2023).

Kroufek, R. & Činčera, J. (2021). Učení v reálném světě: zkušenosti s testováním modelu pro environmentální výchovu v přírodě. Pedagogická orientace, 31(2), 119-135. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-119

Máchal, A., Nováčková, H., Sobotková, L. & kol. (2012). Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Soubor učebních textů. Brno, Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání.

Morrison S. & Baker, K. (2022). Scaffolding Wild Peagogies: Toward a Heuristic for Teaching and Learning Outside in K-12 Schools. Příspěvek prezentován: 11th World Environmental Education Congress Building Bridges in Times of Climate Urgency, Praha.

MMR (2023). Základní pojetí konceptu udržitelného rozvoje. https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/regionalni-rozvoj/informace,-aktuality,-seminare,-pracovni-skupiny/psur/uvodni-informace-o-udrzitelnem-rozvoji/zakladni-pojeti-konceptu-udrzitelneho-rozvoje. (1. 2. 2023).

MŠMT (2023). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf. (1. 2. 2023).

MŽP (2022a). Státní program EVVO a EP na léta 2016 – 2025. https://www.mzp.cz/cz/statni_program_evvo_ep_2016_2025. (1. 2. 2023).

MŽP (2022b). Environmentální vzdělávání a poradenství. https://www.mzp.cz/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi, environmentálně odpovědné jednání (21. 11. 2022).

Palmer, J., & Neal, P. (2003). The Handbook of Environmental Education. London, Taylor & Francis e-Library.

Pavlátová, V. & Kroufek, R. (2018). Pohled učitelů na obtížnost vybraných environmentálních fenoménů v učebnicích pro základní školy. Scientia in educatione, 9(2), 57-59. https://doi.org/10.14712/18047106.1012

Pavlátová, V. (2019). Dětská pojetí vybraných environmentálních fenoménů u žáků 1. a 2. stupně základní školy. Envigogika, 14(1). Dostupné z: https://doi.org/10.14712/18023061.585.

Rickinson, M., Dillon, J. Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D. & Benefield, P. (2004). A review of Research on Outdoor Learning. London, National Foundation for Educational Research and King’s College London.

Rusek, M., Solnička, O. & Beneš, P. (2012). Modelový experiment: cesta ke zpřesňování běžně uváděných omylů ve výuce chemie. AKTUÁLNE TRENDY VO VYUČOVANÍ PRÍRODNÝCH VIED, 102.

RVP (2022a). RVP ZV – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/, (31. 10. 2022).

RVP (2022b). RVP PV – Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-rvp-pz/, odpady (str. 29) (31. 10. 2022).

RVP (2022c). RVP G – Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/, odpady (str. 38, str. 75) (21. 10. 2022).

RVP (2023). Rámcové vzdělávací programy. https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy. (1. 2. 2023).

Slavík, J. (2009). Vyčerpatelnost surovinových zdrojů, recyklace a krize na trhu druhotných surovin. Acta Oeconomica Pragensia, 6, 37-51. https://doi.org/10.18267/j.aop.287

Svobodová, H., Durna, R., Mísařová, D. & Hofmannn, E. (2019). Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách. Orbis Scholae, 13(2), 95-116. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/23363177.2019.25.

Šumperk (2023). Šumperk – Živá brána Jeseníků. Odpadová olympiáda – naučné odpoledne. https://www.sumperk.cz/dre-cs/15012-odpadova-olympiada-naucne-odpoledne.html. (8. 2. 2023).

Třídění odpadu CZ (2022). Co je to recyklace? https://www.trideniodpadu.cz/recyklace. (22. 11. 2022)

UNESCO (1978). Intergovernmental Conference on Environmental Education, Tbilisi, USSR, 14-26 October 1977: final report. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000032763. (1. 2. 2023).

UPOL (2023). PdF UPOL, Studijní programy. https://www.pdf.upol.cz/uchazec/studijni-programy-bc-mgr/. (1. 2. 2023).

Věstník MŠMT ČR (2009). Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) (č. j. 16 745/2008–22 ze dne 27. 10. 2008). https://www.msmt.cz/file/8623_1_1/download/. (22. 11. 2022).

Zákon č. 123/1998 Sb. o právu na informace o životním prostředí (2023). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1998-123. (1. 2. 2023).

ZŠ Jindřichův Hradec 1. (2009). Odpadová olympiáda. http://www.1zs.jhnet.cz/new/?p=940. (8. 2. 2023).