Evaluace vzdělávací výstavy o globálních problémech a spotřebitelské odpovědnosti: od zaujetí k bezmoci

Autoři

  • Jan Činčera

DOI:

https://doi.org/10.14712/18023061.376

Klíčová slova:

globální problémy, hodnocení, rozvojová výchova, odpovědnost zákazníků

Abstrakt

Článek prezentuje evaluaci interaktivní výstavy určené pro středoškolské studenty (věk 15–19 let), která se zaměřuje na globální problémy a spotřebitelskou odpovědnost. Evaluace byla provedena na třech školách. Data byla získána rozhovory s učiteli (N=3) a dotazníky rozdanými studentům po konci výstavy (N=204). K analýze dat byly použity jak kvantitativní tak kvalitativní přístupy.

Výsledky naznačují, že výstava studenty zaujala a zvýšila jejich povědomí o globálních problémech, někteří ji ale hodnotili jako manipulativní. Nežádoucím efektem výstavy pak byl pocit bezmoci reflektovaný některými studenty. Článek diskutuje zjištěné poznatky a navrhuje změnu strategie pro výuku globální problematiky.

Metriky

Metriky se nahrávají ...

Biografie autora

Jan Činčera

Department of Pedagogy and Psychology
Faculty of natural sciences, humanities and pedagogy
Technical University Liberec

Voroněžská 1329/13, 460 01 Liberec

Reference

Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Process. 50, 179-211

Bahk, C. M. (2011). Environmental Education Through Narrative Films: Impact of Medicine Man on Attitudes Towards Forest Preservation. The Journal of Environmental Education, 42, 1, 1-13

Bamberg, S. & Möser, G. (2007). Twenty years after Hines, Hungerford, and Tomera: A new meta-analysis of psycho-social determinants of pro-environmental behaviour. Journal of Environmental Psychology, 27, 14-25

Bamberg, S. & Schmidt, P. (2003). Incentives, morality, or habit? Predicting Students’ Car Use for University Routes With the Models of Ajzen, Schwartz, and Triandis. Environment and Behavior, 35, 2, 264-285

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84 (2), 191-215

Berenguer, J. (2007). The Effect of Empathy in Proenvironmental Attitudes and Behaviors. Environment and Behavior, 39, 7, 269-283

Berenguer, J. (2008). The Effect of Empathy in Environmental Moral Reasoning. Environment and Behavior, 42, 1, 110-134.

Boeve-de Pauq, J., Donche, V. & van Petegem, P. (2011). Adolescents’ environmental worldview and personality: An explonatory study. Journal of Environmental Psychology, 31, 109-117

Člověk v tísni (2012) Jeden svět na školách. Zpráva o dotazníkovém šetření na středních školách 2012 včetně porovnání s rokem 2009. Praha: Člověk v tísni, Millward Brown

Cordova, D. I. & Lepper, M.R. (1996). Intrinsic motivation and the process of learning: beneficial effects of contextualization, personalization, and choice. Journal of Educational Psychology, 88, 4, 715-730

Eilam, E. & Trop, T. (2011). ESD Pedagogy: A Guide for the Perplexed. The Journal of Environmental Education, 42 (1), 43-64.

Fox, K. R. (2010). Children Making a Difference: Developing Awareness of Poverty Through Service Learning. The Social Studies, 101, 1-9

Hines, J.M., Hungerford, H.R. & Tomera, A.N. (1986-7). Analysis and synthesis of research on responsible environmental behavior. A meta analysis. The Journal of Environmental Education, 18, 1-8

Hungerford, H. R. & Volk, T. L. (1990). Changing Learner Behavior Through Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 21, 8-21

Kovalik, S. & Olsen, K.D. (1994). Kid’s eye view of science. A Teacher’s Handbook for Implementing an Integrated Thematic Approach to Teaching Science, K-6. Kent: Center for the Future of Public Education

Meinholed, J.L. & Malkus, A.J. (2005). Adolescent environmental behaviors. Can Knowledge, Attitudes, and Self-Efficacy Make a Difference? Environment and Behavior,37, 4, 511-532

Nagel, M. (2005). Constructing Apathy: How Environmentalism and Environmental Education May Be Fostering „Learned Hopelessness“ in Children. Australian Journal of Environmental Education, 21, 71-80

NaZemi (b.d.v.). Supermarket SVĚT. Interaktivní výstava.. Brno: NaZemi

Nolan, J. M. (2010). „An Inconvenient Truth“ Increases Knowledge, Concern, and Willingness to Reduce Greenhouse Gases. Environment and Behavior, 42, 5, 643-658

Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education: a critical review of the evidence. Environmental Education Research, 7 (3), 207-320

Simmons, B. et al. (2009). Environmental Education Materials. Guidelines for Excellence. Washington: North American Association for Environmental Education

Stern, P.C. (2000). Toward a Coherent Theory of Environmentally Significant Behavior. Journal of Social Issues, 56,3,407-424.

Thapa, B. (1999). Environmentalism: The Relation of Environmental Attitudes and Environmentally Responsible Behaviors Among Undergraduate Students. Bulletin of Science, Technology & Society, 19, 5, 426-438

Yurttas, D.G. & Sülün, Y. (2010). What are the most important environmental problems according to the second grade primary school students? Procedia Social and Behavioral Science, 2, 1605-1609

Zia, A & Todd, A. M. (2010). Evaluating the effects of ideology on public understanding of climate change science: How to improve communication across ideological divides? Public Understanding of Science, 19, 6, 743-761

Stahování

Publikováno

06. 09. 2013

Jak citovat

Činčera, J. (2013). Evaluace vzdělávací výstavy o globálních problémech a spotřebitelské odpovědnosti: od zaujetí k bezmoci. Envigogika, 8(2). https://doi.org/10.14712/18023061.376

Číslo

Sekce

Recenzované články

Podobné články

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.