Využívání otevřených vzdělávacích zdrojů studenty environmentálních oborů v České republice
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Otevřené vzdělávací zdroje (OER) jsou důležitou inovací ve vzdělávacích technologiích. Jejich správné využívání může mít řadu benefitů pro vysokoškolské vzdělávání i v oblasti environmentálního vzdělávání. Naopak, špatná práce s těmito zdroji může mít negativní dopady na znalosti studentů. Doposud nebylo zřejmé, jaké OER čeští studenti užívají, jak často a k čemu je využívají, a zda jsou schopni určit kritéria kvality. Na základě dosavadních zjištění jsme vypracovali metodu a na jejím základě realizovali výzkum formou dotazníkového šetření. U jednotlivých OER jsme přitom zkoumali a) frekvenci využívání, b) účely využívání a c) subjektivní hodnocení kvality. Dotazníky byly rozdány v rámci environmentálních kurzů na pěti vysokých školách v ČR a celkem bylo vyhodnoceno 233 dotazníků. Ukázalo se, že většina studentů využívá OER často, zejm. Wikipedii, a to jak její českou, tak anglickou verzi, ačkoliv řada z nich má zkušenosti i s úložištěm nelegálních materiálů. Zdroje využívají zejména jako doplněk a sekundární zdroj, případně rozcestník k dalším zdrojům či k přípravě na zkoušky nebo psaní atestačních prací. Jako kvalitní zdroj hodnotí zejména Wikipedii. Většina studentů byla zároveň schopna určit alespoň některá kritéria, podle nichž posuzují kvalitu zdroje.
Metriky
Podrobnosti článku
Reference
Bawden, D., & Robinson, L. (2009). The dark side of information: overload, anxiety and other paradoxes and pathologies. Journal of information science, 35(2), 180-191. Retrieved from http://openaccess.city.ac.uk/3109/1/dark%20side%20of%20information.pdf
Biddix, J. P., Chung, C. J., & Park, H. W. (2011). Convenience or credibility? A study of college student online research behaviors. The Internet and Higher Education,14(3), 175-182. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Han_Park/publication/222036119_Convenience_or_credibility_A_study_of_college_student_online_research_behaviors/links/00463536b910ab0212000000.pdf
Burton, V. T., & Chadwick, S. A. (2000). Investigating the practices of student researchers: Patterns of use and criteria for use of Internet and library sources.Computers and Composition, 17(3), 309-328. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S8755461500000372
Dlouhá, J., Petiška, E., Dlouhý, J., & Kapitulčinová, D. (2015). Opportunities and Risks of the Use of Open Education Resources in Environmental Disciplines at University Level in the Czech Republic: A Criteria for Assessing Quality. Envigogika, 10(4). Retrieved from https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/503
Giles, J. (2005). Internet encyclopaedias go head to head.
Hewlett Foundation (2015). Open Educational Resources. Retrieved from http://www.hewlett.org/programs/education/open-educational-resources
Hilton, J. (2016). Open educational resources and college textbook choices: a review of research on efficacy and perceptions. Educational Technology Research and Development, 1-18. Retrieved from http://link.springer.com/article/10.1007/s11423-016-9434-9
Hu, E., Li, Y., Li, J., & Huang, W. H. (2015). Open educational resources (OER) usage and barriers: a study from Zhejiang University, China. Educational Technology Research and Development, 63(6), 957-974. Retrieved from http://link.springer.com/article/10.1007/s11423-015-9398-1/fulltext.html
Kandari, J. S., Jones, E. C., Nah, F. F., & Bishu, R. R. (2011). Information quality on the world wide web: A framework to measure and its validation. In Proceedings of the 17th International Conference on Information Systems Analysis and Synthesis. Retrieved from http://www.iiis.org/CDs2011/CD2011IMC/ISAS_2011/PapersPdf/UA623FD.pdf
Kapitulčinová, D., Spustová, K., Nemcová, M., Petiška, E., Dlouhá, J. (2015). Analýza využívání termínu Open Educational Resources na českých vysokých školách v mezinárodním kontextu. AULA 23 (2), 29-48. Retrieved from http://www.csvs.cz/aula/201502.php
Klein, B. D. (2002). Internet data quality: Perceptions of graduate and undergraduate business students. Journal of Business and Management, 8(4), 425. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/211510185?pq-origsite=gscholar
Pow, J., & Li, S. C. (2015). The effect of students’ perceptions of Internet information quality on their use of Internet information in inquiry-based learning. Australasian Journal of Educational Technology, 31(4), 439-457. Retrieved from https://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/1936/1296
Roeder, I., Severengiz, M., Stark, R., & Seliger, G. (2017). Open educational resources as a driver for manufacturing-related education for learning of sustainable development. Procedia Manufacturing, 8, 81-88. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2351978917300148
TES Global. (2016). "Three in Four U.S. Teachers Say Open Educational Resources Are Used More Often Than Textbooks." Retrieved from https://www.tesglobal.com/teachertech2
Tjoa, A. M., & Tjoa, S. (2016). The Role of ICT to Achieve the UN Sustainable Development Goals (SDG). In IFIP World Information Technology Forum (pp. 3-13). Springer International Publishing. Retrieved from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-44447-5_1
Warwick, C., Rimmer, J., Blandford, A., Gow, J., & Buchanan, G. (2009). Cognitive economy and satisficing in information seeking: A longitudinal study of undergraduate information behavior. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60(12), 2402-2415. Retrieved from http://dro.dur.ac.uk/13497/1/13497.pdf
Wei, L., & Zhang, M. (2008). The impacts of Internet knowledge on college students' intention to continue to use the Internet. Information Research, 13(3), 2. Retrieved from http://www.informationr.net/ir/13-3/paper348.html
Wiley, D., Bliss, T. J., & McEwen, M. (2014). Open Educational Resources: a review of the literature. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 781-789). Springer New York.