Podmínky k udržitelnému rozvoji na venkově – jak podporovat transformační procesy v praxi?
Role místních znalostí a celoživotního učení v procesech udržitelného rozvoje regionů
DOI:
https://doi.org/10.14712/18023061.633Klíčová slova:
udržitelný rozvoj regionů, SDGs, vzdělávání pro udržitelný rozvoj, celoživotní učení, Místní akční skupiny, sociální kapitálAbstrakt
Východiskem úvah o strategiích udržitelnosti regionálního rozvoje jsou Cíle udržitelného rozvoje (SDGs) a jak se promítají na místní úroveň. Článek soustřeďuje pozornost na cíl č. 4 – vzdělávání, které může významně podporovat implementaci dalších cílů, pokud cílí na důležité aktéry udržitelného rozvoje. Tuto (transformativní) roli by mělo vzdělávání plnit i na místní úrovni, což ovšem strategické rozvojové dokumenty plně nezohledňují, oblast celoživotního učení není systémově řešena vůbec. Cílem výzkumu bylo zmapovat aktuální situaci v regionech ČR a zjistit, jakou úlohu vzdělávání na místní úrovni v kontextu udržitelného rozvoje plní (a mělo by plnit), a jaké jsou v této souvislosti role jednotlivých aktérů rozvoje venkova. Otázky, které si řešitelský tým kladl v rámci školení pro představitele místních akčních skupin (MAS), byly formulovány a následně distribuovány formou plošného dotazníkového šetření mezi manažery/manažerkami MAS. Data byla vyhodnocena kvantitativními a především kvalitativními metodami, s důrazem na jedinečné zkušenosti a postřehy. Z výsledků vyplývá, že místní aktéři (reprezentovaní MAS) si uvědomují potřebu vzdělávání i nedostatky v této oblasti, a chápou též důsledky tohoto stavu pro udržitelný rozvoj v environmentální, ekonomické i sociální oblasti. Potenciál jednotlivých aktérů (jejich role v procesech udržitelnosti) zůstává nevyužit, což ovlivňuje schopnost inovací. Ačkoli jsou MAS aktérem, který svou roli spatřuje především v posilování sociálního kapitálu a dalších předpokladů rozvoje včetně vzdělávání, existují překážky exogenního charakteru, které naplnění této role brání. Součástí možných řešení je posílení leadershipu MAS v otázkách udržitelnosti, a to i prostřednictvím vzdělávání; vytvoření systému celoživotního učení, které využívá místní znalosti; a zapojení expertů nejen v oblasti technologií, ale například též odborníků na otázky sociální. Vymezení rolí jednotlivých aktérů v procesech rozvoje na úrovni regionů (a tím i specifik bottom-up procesů), by přispělo i k vyjasnění toho, jaké top-down podněty jsou nezbytné k prosazování veřejného zájmu, vyjádřeného např. v SDGs.
Metriky
Reference
Avelino, F., & Wittmayer, J. M. (2016). Shifting power relations in sustainability transitions: A multi-actor perspective. Journal of Environmental Policy & Planning, 18(5), 628–649. http://doi.org/10.3389/frsus.2021.620743
Bagheri, A., & Hjorth, P. (2007). Planning for sustainable development: A paradigm shift towards a process-based approach. Sustainable Development, 15(2), 83–96. https://doi.org/10.1002/sd.310
Bautista-Puig, N., Aleixo, A. M., Leal, S., Azeiteiro, U., & Costas, R. (2021). Unveiling the Re-search Landscape of Sustainable Development Goals and Their Inclusion in Higher Education In-stitutions and Research Centers: Major Trends in 2000–2017. Frontiers in Sustainability, 2, 12. https://doi.org/10.3389/frsus.2021.620743
Binek, J., Konečný, O., Šilhan, Z., Svobodová, H., & Chaloupková, M. (2020). Místní akční sku-piny: Leadeři venkova? Brno: Mendelova univerzita v Brně.
Borovinová, K., Hájková, E., Kulich, J. (2020). Místně zakotvené učení. Základní informace a inspirace do výuky. SEVER, Horní Maršov. Online dostupné na https://www.skolaprozivot.cz/Mistne-zakotvene-uceni.html
Boukalova, K., Kolarova, A., & Lostak, M. (2016). Tracing shift in Czech rural development pa-radigm (Reflections of Local Action Groups in the media). Agricultural Economics, 62(4), 149–159. http://doi.org/10.17221/102/2015-AGRICECON
Cobb, P., & Bowers, J. (1999). Cognitive and situated learning perspectives in theory and practice. Educational researcher, 28(2), 4. https://doi.org/10.3102%2F0013189X028002004
Čepelka, O. (2008). Místní akční skupiny v ČR v roce pět. Zpráva ze sociologického průzkumu s komentáři a doplňky. [online] Dostupné na: www.tima-liberec.cz/images/dokumenty/MAS_v_ČR_v_roce_Pět_2008.pdf.
Delín, M. (2013). Marketing lokálních identit: Případová studie komodifikace kultury a přírody místní akční skupinou. Masarykova univerzita Brno, Fakulta sociálních studií Katedra sociologie.
Demartini, P., & Del Baldo, M. (2015). Knowledge and social capital: Drivers for sustainable lo-cal growth. Chinese Business Review, 14(2), 106–117. http://doi.org/10.17265/1537-1506/2015.02.005
Dlouhá, J., & Zahradník, M. (2015). Potential for social learning in sustainable regional develo-pment: analysis of stakeholder interaction with a focus on the role of scientists. Envigogika, 10(1). ISSN 1802-3061. http://doi.org/10.14712/18023061.476
Dlouhá, J., Barton, A., Janoušková, S., & Dlouhý, J. (2013). Social learning indicators in susta-inability-oriented regional learning networks. Journal of Cleaner Production, 49, 64–73. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.07.023
Dlouhá, J., Dlouhý, J., & Kapitulčinová, D. (2016). Metodika tvorby a využití případových studií ve výuce a formou Open Educational Resources (OER). Envigogika, 11(1). http://doi.org/10.14712/18023061.515
Dlouhá, J., Pospíšilová, M., Dvořáková Líšková, Z., Vávra, J., Šindelářová, I., Dlouhý, J. (2020). Metodické materiály pro kurzy. Online dostupné: https://dlcv.cuni.cz/pluginfile.php/122810/mod_resource/content/1/V7_Metodicke%20materialy.pdf
Dlouhá, J., Dvořáková Líšková, Z., Ježková, V. (2021). Celoživotní učení pro rozvoj znalostí a kompetencí obyvatel zohledňující podmínky pro místní udržitelný rozvoj. Envigogika, 16(2). http://doi.org/10.14712/18023061.635 . ....
Duspívová Hlávková, P. (2020). Místní akční skupina Aktivios a její vliv na rozvoj vzdělávání v regionu prostřednictvím akčního plánování. Diplomová práce. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/121529
Dvořáková, M. (2012). Teorie transformativního učení (se) dospělých. Studia paedagogica, 17(1), 59–74. http://hdl.handle.net/11222.digilib/118284
Elder, M., & Olsen, S. H. (2019). The Design of Environmental Priorities in the SDGs. Global Po-licy, 10(Supplement 1), 70–82. https://doi.org/10.1111/1758-5899.12596
Hall, P. A. (1993). Policy paradigms, social learning, and the state: The case of economic po-licymaking in Britain. Comparative politics, 275–296. https://doi.org/10.2307/422246
Horlings, I., & Padt, F. (2013). Leadership for sustainable regional development in rural areas: Bridging personal and institutional aspects. Sustainable Development, 21(6), 413–424. https://doi.org/10.1002/sd.526
Horlings, L. G., & Marsden, T. K. (2014). Exploring the ‘New Rural Paradigm’in Europe: Eco-economic strategies as a counterforce to the global competitiveness agenda. European Urban and Regional Studies, 21(1), 4–20. https://doi.org/10.1177%2F0969776412441934
Hosseini, H. M., & Kaneko, S. (2012). Causality between pillars of sustainable development: Global stylized facts or regional phenomena? Ecological Indicators, 14(1), 197–201. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2011.07.005
Chang, C. T. (2013). The disappearing sustainability triangle: Community level considerations. Sustainability science, 8(2), 227–240. http://doi.org/10.1007/s11625-013-0199-3
Jančák, V., Chromỳ, P., Marada, M., Havlíček, T., & Vondráčková, P. (2010). Sociální kapitál jako faktor rozvoje periferních oblastí: Analỳza vybranỳch složek sociálního kapitálu v typově odlišnỳch periferiích Česka. Geografie, 115(2), 207–222.
Ježek, J. et al. (2014). Regionální rozvoj. Fakulta ekonomická, Západočeská univerzita v Plzni. ISBN 978-80-261-0462-9. Online https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/16467/1/Regionalni_rozvoj.pdf
Konečný, O., Šilhan, Z., Chaloupková, M., & Svobodová, H. (2021). Area-based approaches are losing the essence of local targeting: LEADER/CLLD in the Czech Republic. European Planning Studies, 29(4), 619–636.
Lošt’ák, M. (nedat.). Vědomosti, znalosti a sociální sítě ve fungování zemědělských podniků. Získáno 26. červen 2015, z http://www.agris.cz/Content/files/main_files/75/153275/82Lostak.pdf
Lošt’ák, M., Hudečková, H. (2010). Preliminary impacts of LEADER+ approach in the Czech Re-public. Agricultural economics, 56(6), 249–265. https://doi.org/10.17221/27/2010-AGRICECON
Lysek, J., & Ryšavý, D. (2020). Empowering through regional funds? The impact of Europe on subnational governance in the Czech Republic. Regional & Federal Studies, 30(2), 263–282. https://doi.org/10.1080/13597566.2018.1500906
Mader, C. (2013). Sustainability process assessment on transformative potentials: The Graz model for integrative development. Journal of cleaner production, 49, 54–63. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.08.028
Messias, R., Grigorovski Vollmer, J., Sindico, F. (2018). 2018 Report: Localizing the SDGs: Re-gional Governments Paving The Way. Regions4. Dostupné z: https://www.regions4.org/wp-content/uploads/2019/06/Localizing-the-SDGs.pdf
Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. ERIC.
Mezirow, J. (1997). Transformative Learning: Theory to Practice. New Directions for Adult and Continuing Education, 1997(74), 5–12. https://doi.org/10.1002/ace.7401
MMR (2013). Strategie regionálního rozvoje ČR 2014–2020. Online dostupné na https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/regionalni-rozvoj/regionalni-politika/koncepce-a-strategie/strategie-regionalniho-rozvoje-cr-2014-2020-(1)
MMR (2014). Manuál tvorby SCLLD pro programové období 2014–2020. Odbor rozvoje a strate-gie regionální politiky MMR ČR.
MMR (2018). Metodika pro přípravu a realizaci konceptu Smart Cities na úrovni měst, obcí. Mi-nisterstvo pro místní rozvoj ČR Odbor regionální politiky ve spolupráci s Oddělením publicity EU.
MMR (2020a) Strategie regionálního rozvoje ČR 21+. Odbor regionální politiky MMR - Oddělení řízení strategie regionálního rozvoj. Online dostupné na https://mmr.cz/cs/microsites/uzemni-dimenze/strategie-regionalniho-rozvoje-cr-2021
MMR (2020b) Šablona Koncepční části Strategie Komunitně vedeného místního rozvoje pro ob-dobí 2021–2027.
MŠMT (2007). Strategie celoživotního učení ČR. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Praha 2007. Online dostupné https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr
MŠMT (2014). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Online dostupné na https://www.msmt.cz/uploads/Strategie_2020_web.pdf ISBN 978-80-254-2218-2
MŠMT (2016). Text výzvy Místní akční plány rozvoje vzdělávání. Online dostupné na https://opvvv.msmt.cz/download/file524.pdf
MŠMT (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Ministerstvo škol-ství, mládeže a tělovýchovy. Online dostupné na https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
MŽP ČR (2021). Druhý Dobrovolný národní přezkum Agendy 2030 v České republice, str. 68. ISBN 978-80-7212-654-5. Online https://www.cr2030.cz/wp-content/uploads/2021/07/VNR_CZ_.pdf
Ober, M. (2015). Vulkanland Case Study: Transformative Regional Development. Envigogika, 10(1). https://doi.org/10.14712/18023061.436
OECD (2018). Enhancing Rural Innovation. Proceedings of the 11th OECD Rural Development Conference. Online evailable from https://www.oecd.org/regional/11th-rural-development-conference.htm
OECD. (2006). The New Rural Paradigm. Paris: OECD Publishing. Online: http://www.rederural.gov.pt/centro-de-recursos/send/17-politicas-da-ue/733-new-rural-policy-linking-up-for-growth
OECD. (2019). OECD regional outlook 2019: Leveraging megatrends for cities and rural areas. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264312838-en
OECD. (2020). A Territorial Approach to the Sustainable Development Goals. In A territorial ap-proach to the Sustainable Development Goals: Synthesis report. OECD Urban Policy Reviews, OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/sites/ba1e177d-en/index.html?itemId=/content/component/ba1e177d-en
Perlín, R. (1999). Venkov, typologie venkovského prostoru. Česká etnoekologie, Etnoekologic-ké semináře v Liběchově, 87–104.
Perlín, R. et al. (2010). Venkovy a venkované. Praha: MMR. ISBN 978-80-87147-27-6.
Perlín, R., Kučerová, S., & Kučera, Z. (2010). Typologie venkovského prostoru Česka. Geogra-fie, 115(2), 161–187.
Putnam, R. D., Leonardi, R., Nanetti, R. Y. (1993): Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern Italy. Princeton: Princeton University Press.
Sedlacek, S., & Gaube, V. (2010). Regions on their way to sustainability: The role of institutions in fostering sustainable development at the regional level. Environment, Development and Sustainability, 12(1), 117–134. https://doi.org/10.1007/s10668-008-9184-x
Smejkal, M. (2008). Aktéři, stimulační a regulační mechanismy regionálního rozvoje-příklad Pardubického kraje.
Studnička, P. (2018). Predikce budoucích výzev sídel do 15000 obyvatel a foresight souvisejících trendů. Západočeská univerzita v Plzni, fakulta ekonomická.
Svobodová, H. (2015). Do the Czech local action groups respect the leader method. Acta Uni-versitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 63(5), 1769–1777. http://doi.org/10.11118/actaun201563051769
Svobodová, H. Věžník, A. (2014). ÚVOD DO GEOGRAFIE VENKOVA Katedra geografie Pedago-gická fakulta Masarykovy univerzity, p. 31–38). . Online https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js14/g_venkov/web/skripta/geografie-venkova-skripta.pdf
Sýkora, L. et al. (2017). Analýza potřeb měst a obcí ČR vyhodnocení dotazníkového šetření. Výzkumná zpráva. Přírodovědecká fakulta UK. Online dostupné https://www.smocr.cz/Shared/Clanky/6597/analyza-potreb-mest-a-obci-cr-synteticke-shrnuti.pdf
Syrovátka, M. (2008). Jak (ne) měřit kvalitu života: Kritické pohledy na index lidského rozvoje. Mezinárodní vztahy, 43(1), 9–37.
Thierstein, A., & Walser, M. (1999). Sustainable Regional Development: Interplay of topdown and bottom-up approaches. http://hdl.handle.net/10419/114259
UNECE. (2016). Learning from each other: Achievements, challenges and ways forward. Third evaluation report of the UNECE Strategy for Education for Sustainable Development (Roč. 2016). https://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/11thMeetSC/Documents/1521609E.pdf
ÚV ČR (2017). Strategický rámec Česká republika 2030 [online]. Praha: Úřad vlády České re-publiky, Odbor pro udržitelný rozvoj, [cit. 2021-11-16]. Online dostupné na https://www.cr2030.cz/strategie/ ISBN 978-80-7440-188-6.
Vávra, J., Dlouhá, J., Pělucha, M., Šindelářová, I., Dvořáková Líšková, Z., Pospíšilová, M., Har-tych, M., Dlouhý, J., Cudlínová, E. (recenzováno). Local Action Groups and sustainable develo-pment agenda: a Case study of regional perspectives from Czechia. Frontiers in Sustainability.
Wals, A. E. (2007). Social learning towards a sustainable world: Principles, perspectives, and praxis. Wageningen Academic Pub. https://www.google.com/books?hl=cs&lr=&id=TYVqxsYkgEMC&oi=fnd&pg=PA7&dq=ESD+individu-al+and+personal+change+vesus+social+learning&ots=4Y570FzZNX&sig=ZYHBd1hJ7s94spKOmy_O-KArkYE
Ward, N., & Brown, D. L. (2009). Placing the rural in regional development. Regional studies, 43(10), 1237–1244. https://doi.org/10.1080/00343400903234696
Ženka, J., Slach, O., Sopkuliak, A. (2017). Typologie českých nemetropolitních regionů z hledis-ka faktorů, mechanismů a aktérů regionálního rozvoje. Geografie, 122(3), 281–309.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2021 Jana Dlouhá, Marie Pospíšilová, Jan Vávra

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Vydávání časopisu probíhá v souladu s českým právem, zvláště Tiskovým zákonem 46/2000 Sb. a
Autorským zákonem 121/2000 Sb. a také zákony Evropské Unie. V souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, v platném znění, je držitelem práv k publikovaným textům vždy jejich autor/ka. Časopis má pouze právo užít text ve smyslu jeho rozšíření prostřednictvím své tištěné i elektronické formy s ohledem na ustanovení § 12 odst. 4 písm. b) autorského zákona.