Udržitelné podnikání na venkově – inspirace pro vzdělání
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Žijeme ve světě, který trpí četnými problémy – většinou takovými, které jsme sami způsobili svou sobeckostí, pohodlností, snahou získat nezasloužené výhody na úkor někoho (nebo něčeho) jiného. Vzdělávání se ale nemusí přísně držet světa, jaký je; jeho prostřednictvím lze usilovat o svět, jaký by měl být. Na rozdíl od vědy se vzdělávací cíle mohou vztahovat nejen k realitě, ale také k ideálu. Na tomto ideálním půdorysu lze pak utvářet nové vztahy, pěstovat podstatné zásady, a postupně tak založit jinou, lepší společnost. Svého humanistického poslání si je vzdělání vědomo – právě zde jsou úspěšně rozvíjeny idealistické vize, sem se soustřeďují snahy sociálních reformátorů, kteří prosazují dlouhodobou představu „trvale udržitelné“ společnosti a nehledí jen na společenský vzestup podle pravidel okamžité úspěšnosti. Vzdělání tak usiluje o společnost, která by se zabývala „vážnými“ problémy, a chtěla je řešit s ohledem na každého jednotlivce, jenž by se pak cítil v jejím rámci svobodně a také užitečně – byl by oporou svému společenství právě tak, jako toto společenství poskytuje bezpečné zázemí jemu samému. Taková společnost by měla být založena nejen na rozumné a efektivní správě, která reguluje konkurenční prostředí. Měla by vycházet z ekonomiky, která se vrací k původnímu smyslu tohoto slova – péči o domov (oikos) – a vytváří tak základní hodnoty, pečuje o ně v dlouhodobém časovém horizontu. Bez tohoto základu postrádá kolektivní lidské snažení smysl. A bez „autentického“ vztahu k původním zdrojům, postupům, procesům a jejich výsledkům zase tyto základní hodnoty nemohou vznikat. Abychom tento bezprostřední vztah ke skutečnosti, který se potvrzuje prací, neztratili, je třeba k jeho zachování přizvat i vzdělávací systém. Tato publikace má být malým příspěvkem do debaty na toto téma.
Metriky
Podrobnosti článku
Vydávání časopisu probíhá v souladu s českým právem, zvláště Tiskovým zákonem 46/2000 Sb. a
Autorským zákonem 121/2000 Sb. a také zákony Evropské Unie. V souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, v platném znění, je držitelem práv k publikovaným textům vždy jejich autor/ka. Časopis má pouze právo užít text ve smyslu jeho rozšíření prostřednictvím své tištěné i elektronické formy s ohledem na ustanovení § 12 odst. 4 písm. b) autorského zákona.
Reference
Boyle, D. (2006). Authenticity. In Interdisciplinary Yearbook of Business Ethics (Roč. 121, s. 121–128). Peter Lang Publishing Group in association with GSE Research
Enviwiki (2017). Udržitelné podnikání – příklady firem (kategorie). COŽP UK. Dostupné na http://enviwiki.cz/
Evans Rhys, F. Papageorgiou (eds) (2007). Lifelong Learning and Sustainable Rural Development in Europe. (Editor and Plenary Chapter). Euracademy, Athens. http://www.euracademy.org/images/5thguide_print_web.pdf
Gilmore, J. H., & Pine, B. J. (2007). Authenticity: What consumers really want. Harvard Business Press.
Padilla, Emilio. (2002) “Intergenerational equity and sustainability” Ecological Economics 41 69–83.